Reziliencia - Lelki védőháló stresszhelyzetben

2017.10.26

Mi a reziliencia?

  1. Képesnek érzi magát arra, hogy alkalmazkodjon a változásokhoz?
  2. Úgy érzi a stresszel való megküzdés megerősíti?
  3. Mindegy, hogy miről van szó, mindig a legnagyobb erőbedobással cselekszik?
  4. Akkor sem adja fel, amikor a dolgok reménytelennek tűnnek?
  5. Tisztán gondolkodik és koncentrál, akkor is, amikor nyomás alatt van?
  6. Erős emberként gondol magára?
  7. Úgy érzi, a megérzései alapján kell cselekednie?
  8. Nagyon céltudatosnak tartja magát?
  9. Úgy érzi, Ön irányítja a saját életét?
  10. Dolgozik azért, hogy elérje a céljait?

Ha a fenti állítások többségét gyakran, vagy szinte mindig igaznak érzi, elmondható, hogy valószínűleg magas rezilienciával, azaz lelki rugalmassággal rendelkezik. (Connor-Davidson reziliencia kérdőív 10 itemes változata alapján)

A reziliencia túlzott stressz vagy nehéz életkörülmények ellenére a sikeres alkalmazkodás képessége - pszichés rugalmasság

Rizikótényezők és védőfaktorok

A reziliencia fogalma sokat változott az évek során: a kezdeti kutatások során arra voltak kíváncsiak, hogy lehetséges, hogy szélsőségesen nehéz életkörülmények között felnövő személyek képesek egészséges személyiségű felnőttekké válni. Meglepődve tapasztalták, hogy bizonyos háborús traumákat, bántalmazást, mély-szegénységet elszenvedett gyerekek, felnőttként boldog szülők, kiegyensúlyozott karrierrel, erős ellenálló-képességgel a nehézségekkel szemben. Azt gyanították, hogy ezek a személyek sajátos személyiségjellemzőkkel rendelkeznek, a jó alkalmazkodás képessége a személyen belüli jellemvonásokból ered. Úgy gondolták, bizonyos gyerekek veleszületett képességeiknél fogva jobban alkalmazkodnak a külső környezet kihívásaihoz, viszontagságaihoz. 

A későbbi kutatások azonban egy sokkal összetettebb szempontrendszert igazoltak, bár valóban léteznek egyéni, biológiai különbségek, de számos pszichés és környezeti védőfaktor is segíti a rugalmas lelki alkalmazkodást. A reziliencia tehát lehet adottság is, de sokkal fontosabb, hogy tanulható! Egyre többen gondolták úgy, hogy a reziliencia nem egy személyiségjellemző, nem a végeredménye, ahogy kikerülünk egy nehéz helyzetből, hanem maga a stresszel való megküzdés folyamata. (A rezilencia fogalmának alakulásáról bővebben: Szabó, D.F (2007). A reziliencia értelmezésének lehetőségei: kihívások és nehézségek. Magyar Pszichológiai szemle 72(2/6). 247-262) 

A rugalmas alkalmazkodás megértéséhez fontos, hogy ismerjük azokat a veszélyeztető tényezőket, amelyek nagy valószínűséggel a lelki egyensúly kibillenéséhez vezethetnek, tehát a rizikófaktorokat. És azokat a védőfaktorokat, amelyek mégis a pozitív végeredményhez vezettek: az egyén jó boldogulását az életben. Hiszen ha a védőfaktorokkal szemben túlsúlyba kerülnek lelki egyensúlyt veszélyeztető tényezők, akkor a sokáig fennálló egyensúly megborulhat. Az utolsó csepp a pohárban:

Lehetséges, hogy valaki fiatalkorában számos veszteséget, tragédiát megélt, mégis jól tudja vezetni az életét, egészen addig, míg felnőttként egy szinte csekélységnek tűnő esemény ki nem billenti. Számára is érthetetlennek tűnhet: "miért épp most, amikor ennél sokkal szörnyűbb dolgokkal is megküzdöttem már?"

Számos tanulmány létezik a rezilienciához kapcsolódó védő és kockázati tényezőkről, a cikk végén ezek közül mutatok be egyet, amiből jól látszik, hogy genetikai, biológiai, egyéni pszichés és társas tényezők (család, közösség, iskola) egyaránt befolyásolják a reziliencia alakulását. Ami viszont még ennél is fontosabb, hogy az egyéni tényezők közül számos (kiemelt tényezők) fejleszthetők, akár egyéni, önsegítő folyamatokon keresztül, akár pszichológiai tanácsadás keretében. Számos kognitív viselkedésterápiás módszer létezik például az érzelemszabályozás, önértékelés, inkompetenciaérzet fejlesztésére. Ahogy a családi szintű kérdések feldolgozása, a káros minták megismerése, új családi mintázatok kialakítása a rendszerszemlélet központi kérdése. Az iskolában, közösségben elszenvedett nehézségek, elakadások feldolgozásában pedig csoportterápiák, új közösségekben megtapasztalt pozitív élmények segíthetnek.

A lelki védőháló (reziliencia) tehát van, akiknek adottság, van, akiknél szerencse... de a legfontosabb, hogy egész életen át bármikor, folyamatosan fejleszthető!

O'Conell és munkatársai (2009) alapján a szorongásra és depresszióra vonatkozó 
Rizikótényezők + védőfaktorok 

Rizikótényezők

EGYÉNI SZINT

  • Női nem
  • Korai serdülés
  • Nehéz temperamentum: rugalmatlanság, alacsony fekvésű hangulat, nehéz koncentrációs képesség
  • Alacsony önértékelés, inkompetencia (énhatékonyság alacsony szintjének) megélése, negatív világnézet (mindig negatívan látja a világot, csak a rossz kimenetelt veszi figyelembe)
  • Szorongás
  • Enyhe depressziós tünetek, disztímia
  • Bizonytalan kötődés
  • Gyenge társas készségek: kommunikációs és problémamegoldó képességek
  • Extrém szükséglet az elfogadásra és a társas támogatásra
  • Alacsony önértékelés
  • Félénkség

CSALÁDI SZINT

  • Szülői depresszió
  • Szülő-gyermek konfliktus
  • Szülői gondoskodás elmaradása
  • Negatív családi környezet, szerhasználat
  • Gyermekbántalmazás-elhanyagolás
  • Egyszülős családban felnövekvés (csak lányoknál)
  • Válás
  • Házassági konfliktusok
  • Családi konfliktusok
  • Szorongó szülő

ISKOLA, SZOMSZÉDSÁG, KÖZÖSSÉG

  • Társas elutasítás
  • Stresszteli helyzetek
  • Rossz tanulmányi teljesítmény
  • Szegénység
  • Közösségi szinten stresszes vagy traumatizáló események
  • Iskolai szinten stresszes vagy traumatizáló események
  • Erőszakosság a közösségben
  • Erőszakosság az iskolában
  • Traumatikus események

Védőfaktorok

EGYÉNI SZINT
  • Megfelelő testi fejlődés
  • Tudományos előmenetel, szellemi fejlődés
  • Magas önértékelés
  • Megfelelő érzelemszabályozás + kontrollképesség, tanult leleményesség, éntudatosság, énhatékonyság
  • Jó megküzdési és probléma-megoldási stratégiák
  • Elköteleződés és kapcsolódás legalább kettőhöz a következők közül: iskola, kortársak, sport, hivatás, vallás, kultúra

CSALÁDI SZINT

  • Család struktúrát, határokat, szabályokat, ellenőrzést és kiszámíthatóságot biztosít 
  • Támogató kapcsolat a családtagokkal
  • Világos, jól érthető elvárások a viselkedésre és az értékrendre vonatkozóan

ISKOLA, SZOMSZÉDSÁG, KÖZÖSSÉG

  • Mentorok jelenléte, akik az érdeklődés és készségek fejlesztését és támogatását biztosítják
  • Lehetőség biztosítása, hogy a közösség vagy az iskola résztvevő tagjává váljon 
  • Pozitív normák, értékrend
  • Világos, jól érthető elvárások a viselkedésre vonatkozóan
  • Testi és léleki biztonság
Kresznerits Szilvia, pszichológus                     +36-20-391-3149
Minden jog fenntartva 2017
Az oldalt a Webnode működteti Sütik
Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el