Rólam

Diplomáimat a Szegedi Tudományegyetemen és az Eötvös Loránd Tudományegyetemen szereztem, az egyetemi képzések mellett már a kezdetektől részt veszek szakmai továbbképzéseken. 2009. óta óvodás kisgyermekektől felnőttekig igen széles korosztállyal dolgoztam. Tréningeket tartottam oktatási, szociális- és egészségügyi intézményekben, gyakornokként feladatokat vállaltam kórházakban. Majd családsegítő- és gyermekjóléti szolgálatnál és iskolákban helyezkedtem el.

2016-2020 között a Semmelweis Egyetem Klinikáin dolgoztam rezidensként:

  • Klinikai Pszichológia Tanszék (2016-2020)
  • Pszichiátriai és Pszichoterápiás Klinika, Kútvölgyi Tömb (2016-2017)
  • Bőr-, Nemikórtani és Bőronkológiai Klinika (2017-2018 )


2020 novembere óta a Semmelweis Egyetem Klinikai Pszichológia Tanszékén dolgozom klinikai szakpszichológusként és tanársegédként. Részt veszek a Klinikai Pszichológia Tanszék szakambulanciájának járóbetegellátásában, oktatási feladatokban oktatóként és oktatási referensként a klinikai pszichológia szakképzésben, a CBT konzultáns képzésben és a Tanszék doktori kurzusain. Valamint a tanszéki kutatási feladatokban, kutatóként és kutatási referensként.

Módszerek

Főként verbális módszerekkel dolgozom, ezért elsősorban felnőttek vagy felső tagozatos és idősebb gyermekek (illetve szüleik) jelentkezését várom. A kérdéstől, problémától és természetesen az adott személy vagy csoport igényeitől függően választom/választjuk ki az irányzatot és eszköztárat a folyamat során, de elsősorban kognitív-viselkedésterápiás és sématerápiás szemléletben dolgozom.

Az egyes módszerekről részletesebben a Módszerek menüpontban olvashat.

Rövid konzultációs módszerekben képződtem. Természetesen a hozott kérdés vagy probléma meghatározza a folyamat hosszát, de általánosságban a következő munkamenetre számíthat:

Egyéni konzultáció:

Heti rendszerességgel, 1 alkalom hossza 50 perc

Gyerekekkel 6-7 alkalom, melynek aktív részét képzik a szülőkonzultációk, az első és utolsó alkalom mindenképp a szülő részvételével zajlik, sokszor a folyamat közepén is tartunk egy szülőkonzultációt. Lehetőség van arra, hogy a gyerekekkel egyéni helyzetben találkozzam, de kérdéstől, életkortól függően akár közös szülő-gyermek konzultációk is előfordulhatnak.

Serdülőkkel 16 éves kor felett szülői engedéllyel, a szülő jelenléte nélkül is elképzelhető a folyamat, de ebben az esetben is gyakoriak, és sokszor elengedhetetlenek a közös szülő-gyermek konzultációk. Az első interjú során az ismeretség kialakítása mellett a fő hangsúly a cél meghatározásán van. Milyen kérdés hozta ide, milyen módszerrel és hogyan haladhatunk. Mik a konzultáció keretei (kérdések, elvárások, félelmek). Általában az első interjú végén, majd 4 alkalom letelte után egyeztetünk, hogy van-e igény vagy szükség a folytatásra, új cél kitűzésére, más irányban elindulásra.

Felnőttekkel szintén a kérdés, probléma függvényében 4-20 alkalom. Az első interjú középpontjában itt is a fő probléma megértése, a cél meghatározása és a keretek tisztázása áll. Az ülések általában heti rendszerességgel, 45-50 percben zajlanak, elsődlegesen kognitív-viselkedésterápiás szemléletben. A.T. Beck kognitív modellje alapján nem magukat a konkrét helyzetek, hanem gyakran az előzetes viszonyulásaink és feltételezéseink alapján kialakított torzított értelmezés vezet szorongáshoz, intenzív és akár tartós negatív érzésekhez. Érzéseinket, magatartásunkat tehát az befolyásolja, ahogy az eseményeket felfogjuk, vagyis amilyen módon megalkotjuk a helyzetet önmagunk számára. A kognitív-viselkedésterápiás szemléletű ülések egyik célja, hogy felismerjük saját viszonyulásainkat, automatikus gondolatainkat az adott helyzetekben, és tudatosítani tudjuk esetleges torzításainkat, az általuk kiváltott vagy felerősített érzéseket, viselkedéseket. Ez a felismerő-képesség segít abban, hogy a későbbiekben megtanuljunk magára a helyzetre reagálni, a negatív automatikus gondolatok helyett reálisabb nézőpontból tekinteni a helyzetre, felszabadulva a negatív érzelmi állapotból. Így pedig valósabb képet kapunk önmagunkról, a világról, lehetőségeinkről. A terápia végső célja tehát, hogy olyan készségeket tanuljunk, melyek segítségével "önmagunk terapeutájává" válunk.

Család- vagy párterápia:

2-3 heti rendszerességgel, egyéni vagy páros vezetéssel, 1 alkalom hossza 90-120 perc

Család- és párterápiákesetén szintén rövid folyamatban kell gondolkodni, általában 8-12 alkalomra szerződünk. Az első alkalmak középpontjában itt is a kérdés, probléma körüljárása és a keretek meghatározása áll. Az ülések végén általában kis házi feladatokra lehet számítani, amik a változást, megismerést segítik. Általában az a célszerű, ha a pár vagy a család minden érintett tagja részt vesz az üléseken, de néha előfordulhatnak olyan alkalmak, amikor csak egy-egy személlyel tartjuk a konzultációt. Természetesen ezeket előre egyeztetjük a folyamat során.

Egyéni-, pár- és családterápiás tanácsadásra várom jelentkezését:

ha az életében olyan, nem klinikai eredetű elakadást tapasztalt, melyen külső segítség nélkül úgy érzi, már nem tud továbblépni:

  • Párkapcsolati krízisek, kommunikációs nehézség, bizalmi kérdések, változás a kapcsolatban vagy a család életében
  • Egyéni, élethelyzeti krízisek
  • Munkahelyi stressz
  • Élethelyzet változás (munka, családalapítás, gyász, súlyos betegség diagnózisának feldolgozása)
  • Önismereti kérdések
  • Érzelmileg megterhelő helyzetek, nehéz döntéshozatal

Szülőként az alábbi helyzetekben várom jelentkezését:

  • Az utóbbi időben jelentősen romlott gyermeke tanulmányi eredménye, nem tudja, szülőként hogyan tudna segíteni
  • Egyre nehezebben találja a közös nevezőt kamasz gyermekével, szeretne egy kis útmutatást kapni
  • Új élethelyzet a családban (például kistestvér születése; válás után új életet kezdett, gyermeke nehezen fogadja el jelenlegi párját, mindennaposak a veszekedések). A napi stressz kihatással van gyermeke iskolai magatartására és eredményeire.
  • Valamilyen tragédia történt a családban (közeli hozzátartozó halála, válás, stb.), úgy érzi, a kialakult helyzetet képtelen kezelni. Gyermekét szeretné támogatni a feldolgozásban, továbblépésben, de nem tudja, hogyan tehetné.
  • Egyéb, nem klinikai eredetű kérdések

Képzettségek

Semmelweis Egyetem, Mentális Egészségtudományok Doktori Iskola - doktori képzés (2021- )

Semmelweis Egyetem - felnőtt klinikai és mentálhigiénés szakpszichológus szakképzés (2016 - 2020)

Szegedi Tudományegyetem - viselkedéselemző BA (2012), okleveles pszichológus MA (2014)

Eötvös Loránd Tudományegyetem - okleveles szociológus (2010)


  • Sématerapeuta képzés (folyamatban): VIKOTE - Kognitív és Sématerápiás Központ (Galgóczy Katalin, Vankó Tünde és Unoka Zsolt kiképzőknél); "Schema Therapy for Cluster-C Personality Disorders" (Arnoud Arntz) és "Imagery Rescripting:a transdiagnostic technique to process adverse experiences" (Arnoud Arntz)
  • Csoportos Sématerapeuta képzés - Group Schema Therapy (GST) Standard Level (St.Petersburg Schema Therapy Institute - Elena Romanova, PhD & Paul Kasyanik, PhD)

  • Kognitív viselkedésterapeuta képzés (CBT) - Cognitive Behavioural Therapy: Essentials, Anxiety disorders, Depression, Personality disorders (Beck Institute) CBT for self-injury (Barent Walsh)
  • Semmelweis Egyetem: Tudatos jelenlét (mindfulness) alapú kognitív-viselkedésterápia - MBCT terapeuta képzés
  • Exposure Therapy For Generalized Anxiety Disorder (Eni S. Becker) 
  • Magyar Családterápiás Egyesület: Családterapeuta képzés (Kozma-Vízkeleti Dániel és Komlósi Piroska kiképzőknél) teljesített elméleti és szupervíziós fázis
  • Vadaskert Alapítványszervezésében: A hiperaktivitás-figyelemzavar viselkedésterápiája; "Óvodás és kisiskolás korú gyermekek kortárs közösségben tapasztalható magatartásproblémáinak hatékony megoldási stratégiái"; CBT1és CBT2 tanfolyamok: Gyermekkori depresszió és szorongás kognitív-viselkedésterápiája, Szorongós csoport vezetése kognitív-viselkedésterápiás program keretében - módszertan és elmélet

  • Magyar Pszichodráma Egyesület: önismereti csoport (Kónya Olga és Móra László Xavér kiképzők vezetésével)

  • Dr Szakács Ferenc vezetésével: Rorschach akkreditált tanfolyam

  • JelenLét Pszichoterápiás Rendelés: A gyermekpszichoterápia technikai kérdései az életkori sajátosságok tükrében

  • Saját Úton Alapítvány: Négyüléses serdülőkonzultáció

  • Juhász László vezetésével meseterápiás tanfolyam-

Tudományos tevékenység, publikációk

Konferencia részvételek:

  • Kresznerits, Sz. (2023). Mindfulness Deficit and Impulsivity Among Inmates.  EABCT 2023 CONGRESS ~ CBT in a Changing World: Migration and Cultural Diversty | 04th – 07th October 2023 (előadás)
  • Perczel-Forintos, D., Zinner-Gérecz, Á. & Kresznerits, Sz. (2023). Challenges of Psychotherapy in a Constantly Changing World: MBCT for Patients with Emotional Dysregulation in Reducing Suicide Risk. EABCT 2023 CONGRESS ~ CBT in a Changing World: Migration and Cultural Diversty | 04th – 07th October 2023 (előadás)
  • Kresznerits Sz., Zinner-Gérecz Á., Perczel-Forintos, D.:  Kiút az érzelmi sodrásból – Mindfulness alapú kognitív-viselkedésterápiás csoport tapasztalatai önsértő borderline személyiségzavaros pácienseknél. Újratervezés a változó világban: a Magyar Pszichiátriai Társaság XXVI. Vándorgyűlése, Szeged, 2023. szeptember 14. (előadás)
  • Kresznerits, Sz., Zinner-Gérecz, Á., & Perczel-Forintos, D. (2023). The role of MBCT in a fragmented world: coping with overwhelming negative emotions in borderline personality disorder. Semmelweis PhD Scientific Days 2023, Budapest, 2023. június 22-23. (szekciónyertes poszter)
  • Zinner-Gérecz, Á., Kresznerits, Sz., & Perczel-Forintos D. (2023). Önsértés helyett önegyüttérzés: az önsértés érzelmi-kognitív reaktivitás modellje borderline páciensek körében. Tudatos jelenlét egy összekuszálódott világban - II. Magyar tudományos mindfulness konferencia, Budapest, 2023. március 17. (előadás)
  • Kresznerits Sz., Horváthné Pató, I., Szekeres, T., & Perczel-Forintos D. (2023). Mindfulness deficit és impulzivitás fogvatartottak körében. Tudatos jelenlét egy összekuszálódott világban - II. Magyar tudományos mindfulness konferencia, Budapest, 2023. március 17. (előadás)
  • Zinner-Gérecz, Á., Kresznerits Sz., & Perczel-Forintos, D. (2021). Changing Self-harm to Mindful Self-calm: a Pilot Study. 50th EABCT (European Association for Behavioural and Cognitive Therapies) Congress, Belfast, 8th-11th September 2021 (poszter)
  • Kresznerits Sz. (2021). Kognitív viselkedésterápia: Egy hatékony módszer a depresszió és szorongás kezelésére. XXV. Pszinapszis Budapesti Pszichológiai Napok, 2021. július 11. (előadás)
  • Perczel-Forintos, D., Zinner-Gérecz, Á., & Kresznerits, Sz. (2021). The effects of self-compassion and mindfulness interventions on non-suicidal self injury in BPD. 3rd International Conference on Mindfulness, July 5-9, 2021, Arhus, Denmark (előadás)
  • Kresznerits Sz. (2021). Tanulságos pszichodermatológiai esetek: Hogyan gondozzuk a gyermek bőrét és lelkét. XXXI. Országos Szülésznő-Védőnő-Gyermekápoló Konferencia, Budapest, 2021.június 16-17. (előadás)
  • Kresznerits Sz., & Perczel-Forintos, D. (2021). A Transdiagnostic Approach to Low Self-Esteem: a Pathway Analysis in a Pilot Randomized Clinical Sample. 10th International Congress of Cognitive Psychotherapy, Virtual congress,13th-15th May 2021 (poszter)
  • Kresznerits Sz., Zinner-Gérecz, Á., & Perczel-Forintos, D. (2021). Emotion Regulation and Mindfulness among Hungarian Borderline Personality Disorder Patients with Nonsuicidal Self-Injury: a Pilot Study. 10th International Congress of Cognitive Psychotherapy, Virtual congress,13th-15th May 2021 (poszter)
  • Zinner-Gérecz, Á., Kresznerits Sz. & Perczel-Forintos, D. (2021). A tudatos jelenlét tréning hatása az érzelemszabályozásra borderline betegek körében. Tudatos jelenlét a gyógyítás szolgálatában - I. Magyar tudományos mindfulness konferencia, Budapest, 2021. április 9. (előadás)
  • Kresznerits Sz., Perczel-Forintos, D., & Zinner-Gérecz, Á. (2021). Az önelfogadás és tudatos jelenlét szerepe az érzelemszabályozásban. Tudatos jelenlét a gyógyítás szolgálatában - I. Magyar tudományos mindfulness konferencia, Budapest, 2021. április 9. (előadás)
  • Perczel-Forintos, D., Zinner-Gérecz, Á., & Kresznerits Sz. (2021). MBCT adaptálása borderline populációra. Tudatos jelenlét a gyógyítás szolgálatában - I. Magyar tudományos mindfulness konferencia, Budapest, 2021. április 9. (előadás)
  • Zinner-Gérecz, Á., Kresznerits Sz., Kulig, B., & Perczel-Forintos, D. (2020). A tudatos jelenlét hatása az önsértő viselkedésre. A Magyar Pszichiátriai Társaság XXIII. jubileumi vándorgyűlése, Budapest, 2020. január 22-25. (előadás)
  • Perczel-Forintos, D., Kresznerits Sz., Kulig, B., & Zinner-Gérecz, Á. (2020). Az önelfogadás és tudatos jelenlét szerepe az érzelemszabályozásban. A Magyar Pszichiátriai Társaság XXIII. jubileumi vándorgyűlése, Budapest, 2020. január 22-25. (előadás)
  • Kresznerits, Sz., & Perczel-Forintos, D. (2019). Az alacsony önértékelés transzdiagnosztikus modellje. Magyar Viselkedés-, Kognitív- és Sématerápiás Egyesület 2019. évi Kongresszusa, Budapest, 2019. 11. 14-15. (előadás)
  • Perczel-Forintos, D., & Kresznerits, Sz. (2019). The Transdiagnostic Model of Low Self-Esteem: Pathway Analysis in a Pilot Randomized Clinical Sample. 9th World Congress of Behavioural & Cognitive Therapies, Berlin, July 17th-20th 2019 (poszter)
  • Kristof, Z. ; Kresznerits, S. ; Olah, M. ; Gyollai, A. ; Lukacs-Miszler, K. ; Halmai, T. ; Fountoulakis, K. N. ; Tenyi, T. ; Dome, P. ; Gonda, X. (2018). Patterns of mentalisation and empathy as possible predictors of violence in schizophrenia. 31st ECNP Congress, 6 - 9 October 2018, Barcelona, Spain (poszter)
  • Kresznerits, Sz., & Perczel-Forintos, D. (2018). Nem érzem jól magam a bőrömben: klinikai pszichológia a bőrgyógyászaton. Magyar Viselkedés-, Kognitív- és Sématerápiás Egyesület 2018. évi Kongresszusa: Lelki krízisek a pszichoterápiában és azon kívül, Budapest, Szimpózium I. - Alacsony intenzitású kognitív viselkedésterápia; 2018.11.23-24, Budapest (előadás)
  • Kresznerits, Sz., & Perczel-Forintos, D. (2018). Nem érzem jól magam a bőrömben - Klinikai szakpszichológus rezidensi munka a bőrgyógyászaton. Változás az állandóságban - A Magyar Pszichológiai Társaság XXVII. Országos Tudományos Nagygyűlése, 2018. 05. 31.-2018.06.02., Budapest (előadás)
  • Kresznerits, Sz., & Németh, E. (2018). Tanulságos pszichodermatológiai esetek. Bőrakadémia, 2018. április 26-28., Budapest (előadás)
  • Kresznerits, Sz., Janacsek, K., & Németh, D. (2013). A fluencia tesztek idői dimenziója: új elemzési módszer egynyelvű és kétnyelvű fiataloknál. Kapcsolataink világa: Magyar Pszichológiai Társaság XXII. Országos Tudományos Nagygyűlése, 2013. 06. 05-07., Budapest (előadás
  • Kresznerits, Sz. & Porpáczi, J. (2011). Új elemzési lehetőség a fluencia teszten nyújtott teljesítmény értékelésére: a teljesítmény idői dimenziói fiataloknál. Szegedi Házi TDK, 2011(1. helyezés) és OTDK, Eger, 2013 (különdíj)

Közlemények:

  • Szekeres, T., Perczel-Forintos, D., & Kresznerits, Sz. (2023). A depresszió klinikai képe és differenciáldiagnosztikája időskorban. Orvosi Hetilap 164(39), 1537–1543 
  • Horváthné Pató, I., Szekeres, T., Kresznerits, Sz., & Perczel-Forintos, D. (megjelenés alatt). Tapasztalatok a 8 tételes Rövidített Barratt Impulzivitás Skála (BIS-R-8) használatával fogvatartott populációban: szuicid rizikó, impulzivitás és mindfulness. Psychiatria Hungarica 38(3), 203-217
  • Kresznerits, Sz., Zinner-Gérecz, Á., & Perczel-Forintos, D. (2023). Szorongásos zavarok kezelése az alapellátásban I.: az alacsony intenzitású kognitív viselkedésterápiás intervenciók elmélete és módszertana. In: Perczel-Forintos, D., Zinner-Gérecz Á., & Antal-Uram, D. (szerk). Alacsony intenzitású pszichológiai intervenciók: A pszichés támogatás korszerű eszközei az alapellátásban, a szakellátásban és az iskolában. Budapest, Medicina Kiadó. pp. 159-170.
  • Zinner-Gérecz, Á., Kresznerits, Sz., & Perczel-Forintos, D. (2023). Szorongásos zavarok kezelése az alapellátásban II.: az alacsony intenzitású kognitív viselkedésterápiás gyakorlata. In: Perczel-Forintos, D., Zinner-Gérecz Á., & Antal-Uram, D. (szerk). Alacsony intenzitású pszichológiai intervenciók: A pszichés támogatás korszerű eszközei az alapellátásban, a szakellátásban és az iskolában. Budapest, Medicina Kiadó. pp. 171-186.
  • Kresznerits, S., Zinner-Gérecz, Á.., & Perczel-Forintos, D. (2023). Borderline személyiségzavar és nem-szuicidális önsértés: a mindfulness tréning szerepe a hatékony kockázatcsökkentésben. Psychiatria Hungarica, 38:2 pp. 142-152
  • *Kresznerits, Sz., Rózsa, S., & Perczel-Forintos, D. (2021). A Transdiagnostic Model of Low Self-Esteem: Pathway Analysis in a Heterogeneous Clinical Sample. Behavioural and Cognitive Psychotherapy https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34852861/
  • *Oláh, M., Kresznerits, Sz., Gonda, X., Perczel-Forintos, D., Szabo, M., Csanky, E., & Meszaros, A. (2020). Impact of education on dimensions of adherence in patients with chronic obstructive pulmonary disease. Acta Poloniae Pharmaceutica, 77:1 pp. 195-204. , 10 p.
  • *Oláh, M., Kresznerits, Sz., Kun, Cs., Perczel-Forintos, D., Csánky, E., & Mészáros, Á. (2020). Egy oktatóprogram fejlesztésének lehetőségei tüdőgyógyász szakorvosok krónikus obstruktív tüdőbetegséggel kapcsolatos megítélése alapján. Orvosi Hetilap, 161:3 pp. 95-102. , 8 p.
  • *Kristof, Zs., Kresznerits, Sz., Olah, M., Gyollai, Á., Lukacs-Miszler, K., Halmai, T., Fountoulakis, K.N., Tenyi, T., Dome, P. & Gonda, X. (2018). Mentalization and empathy as predictors of violence in schizophrenic patients: comparison with nonviolent schizophrenic patients, violent controls and nonviolent controls. Psychiatry Research, 268 pp. 198-205., 8 p.
  • *Perczel-Forintos, D., & Kresznerits, Sz. (2017). Szociális szorongás és önértékelés: a "Félelem a negatív megítéléstől" (FÉLNE) kérdőív hazai adaptációja [Social anxiety and self-esteem: Hungarian validation of the "Brief Fear of Negative Evaluation Scale - Straightforward Items"]. Orvosi Hetilap, 158:22 pp. 843-850., 8 p.
  • Kresznerits, Sz., & Fedor, M. (2014). "Contr-ana" - Kognitív lezárás iránti igény vizsgálata az evészavarokat támogató weboldalak felhasználóinál. Impulzus - Szegedi Pszichológiai Tanulmányok, 1:1, 19 p.
  • Kresznerits, Sz., Porpáczi, J., Janacsek, K., & Németh, D. (2013). Új elemzési lehetőség a fluencia teszten nyújtott teljesítmény értékelésére: A szemantikus teljesítmény idői dimenziói fiataloknál In: Harsányi, Szabolcs Gergő; Kékesi, Márk Zoltán (szerk.) Szegedi Pszichológiai Tanulmányok 2013 Szeged, Magyarország: SZEK JGYF Kiadó, pp. 79-90. , 12 p.

(* impakt faktoros folyóiratban megjelent közlemény)

Kresznerits Szilvia, pszichológus                     +36-20-391-3149
Minden jog fenntartva 2017
Az oldalt a Webnode működteti Sütik
Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el